خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/09/25 - 16:55
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل

برگزاری نشست زنان مجمع مجالس آسیایی (APA) + فیلم

هیات پارلمانی ایران که  با هدف شرکت در دوازدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی عازم ترکیه شده است ، در حاشیه این مجمع در نشست زنان مجمع مجالس آسیایی (APA) شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، در نشست زنان مجمع مجالس آسیایی (APA)، سیده فاطمه ذوالقدر  به عنوان رئیس مجمع پارلمانی آسیایی و عضو این کمیته، رحیمی جهان آبادی و کاظمی باباحیدری از اعضای گروه APA حضور  داشتند.



در این نشست، قطعنامه های تقویت تنوع فرهنگی و حفاظت از میراث فرهنگی در آسیا، همگرایی آسیا از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، همکاری در زمینه مساوات بهداشتی در آسیا،  صیانت و ترویج حقوق کارگران مهاجر در آسیا، نمایندگان پارلمان های آسیایی علیه فساد، نمایندگان زن پارلمان های آسیایی عضو APA، تقویت گفتگو در میان پیروان ادیان مختلف و همگرایی و هماهنگی و هماهنگی در بین مذاهب جهان، همکاری حقوقی و قانونی در زمینه مبارزه با قاچاق اقلام فرهنگی در آسیا، همکاری مؤثر در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در آسیا و کمک های بشردوستانه به سوریه، عراق، یمن و میانمار در آستانه فاجعه انسانی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.



همچنین فاطمه ذوالقدر در خصوص مسایل زنان  در کمیته دائمی فرهنگی و اجتماعی، به ایراد سخنرانی پرداخت. 



 



متن سخنرانی فاطمه ذوالقدر به شرح زیر می باشد:



آقای رئیس،



همکاران گرامی،



خانم‌ها و آقایان،



در ابتدای سخن مایلم مراتب خرسندی خود را از شرکت در این اجلاس ابراز نموده و از مجلس، کشور دوست و بردار و مردم ترکیه برای میزبانی گرم و تمهیدات عالی مربوط به برگزاری این نشست قدردانی ‌نمایم. بدون تردید، نشست های این مجمع پارلمانی می تواند علاوه بر تحکیم روابط پارلمان هاو دولتها ، نقش مهمی در روابط فرهنگی و تصویرسازی از کشورها و فرهنگها ایفا نماید.



همکاران ارجمند،



حضار محترم



همه شما به خوبی می دانید و همه اسناد بین المللی نیز بر آن تاکید دارند که مشارکت زنان برای دستیابی به توسعه پایدار و برنامه های پیشرفت ملی، مشارکت فراگیر، صلح و عدالت در سطح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی امری حیاتی است به طوری که تشویق و ترغیب و فضاسازی برای مشارکت زنان در همه عرصه ها به ویژه عرصه سیاسی یکی از شاخص های سنجش پیشرفت و توسعه کشورها در نظر گرفته شده است.

تعداد زیادی از جمعیت کشورم؛ جمهوری اسلامی ایران، زنان هستند و سهم قابل توجهی در تولید، علم و پژوهش دارند بنابراین باید در تصمیم های سیاسی نیز مشارکت جدی کنند. اکنون نیز که در آستانه انتخابات پارلمانی هستیم نهادها، سازمانها و اقتشار مختلف جامعه ایرانی خواستار حضور زنان در پارلمان و مشارکت جدی و پویای آنها در فرایندهای سیاسی هستند و به شیوه های مختلف، زنان را تشویق و ترغیب به حضور جدی در انتخابات آتی و مشارکت در آن می نمایند چرا که معتقدند حضور زنان می تواند معرف جمعیت قابل توجهی از آنان در جامعه باشد و عقاید، دغدغه ها و خواسته های آنها را در موضوعات مهم منعکس نماید.



مایلم اعلام کنم که مکانیسمها، ساختارها و چارچوبهای سیاستی و قانونی  مبتنی بر عدالت جنسیتی، مسیر را برای زنان در دست یابی به فرصت های متعدد فراهم ساخته و همه بخش ها نیز برای اطمینان بخشی از حضور زنان در همه عرصه ها به ویژه عرصه سیاسی، تلاش و تعهد مسئولانه دارند.

در زمینه ی استخدام زنان و بکارگیری مدیران زن به گونه ای که انتصاب پست های مدیریتی برای زنان در دو سال اخیر در کشورم ، رشد ٣٦ درصدی داشته است.



آقای رئیس



تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با شوهر خارجی، تسهیل ازدواج، تامین امنیت زنان در برابر خشونت، قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و تشدید مجازات اسیدپاشی، از دیگر پیگیری های صورت گرفته در کشورم است که  برخی از این مطالبات، با اقدام از سوی نهادهای مربوطه و یا با تصویب برخی طرح ها و لوایح با پیگیری و تلاش همکارانم بخصوص نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی محقق شده است و برخی نیز در دست اقدام است.

همه شما به خوبی می دانید که مردم و کشورم با شدیدترین تحریمهای یکجانبه گرایانه ، ظالمانه و بی رحمانه ی تاریخی از سوی دولت ایالات متحده امریکا مواجه شده است و این امر مشکلاتی جدی برای زنان و دختران ایرانی ایجاد کرده است، اما زنان ایرانی در در راستای بهبود شرایط، فعالیتهای اقتصادی و حمایتی مختلفی را انجام داده اند و نهادهای مختلف و مجلس در خصوص آموزش و توانمندسازی زنان بالاخص زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست، اقداماتی برای تسهیل و تسریع فعالیت آنها در مشاغلی وابسته به رشته‌های فناوری های نوین، تولید و مهندسی یا در هر زمینه مورد علاقه و کارافرینی آنها انجام شده است که نوید بخش نتایج ارزشمند و مفید در این عرصه است.



همکاران گرامی



مجمع مجالس آسیایی از همان ابتدا توجه ویژه ای به زنان و توانمندسازی آنها داشته و فکر می کنم شما نیز با من هم عقیده هستید که اکنون بعد از یک دهه به درک مشترک رسیده ایم که تشریک مساعی و اشتراک مهم ترین اقدامات در زمینه زنان در این مجمع، قدم اول و مهمی است که می تواند زمینه ساز همکاری دولتهای متبوع و بخش های مرتبط با یکدیگر باشد و اکنون زمان آن رسیده است که این تجارب، مبنای همکاری دولتها قرار گیرد./



پایان پیام 
















دانلود


 

  • کد خبر : 292682
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار